Spring naar inhoud

Aanmelden bij het systeem van afstand

KDE Linux ondersteunt twee methoden om vanaf een ander systeem u aan te melden als gebruiker op het systeem:

  • Grafisch, via Remote Desktop Protocol (ofwel “RDP”).
  • In een terminalvenster, via Secure Shell (of “SSH”).

Grafisch met gebruik van RDP

Met deze methode kunt u met het systeem communiceren alsof u het normaal gebruikt.

Om toegang va afstand via RDP in te schakelen, doe het volgende:

1. Schakel RDP-toegang in op het systeem

  1. Start de toepassing Systeeminstellingen.
  2. Schuif in de zijbalk naar beneden naar de groep Beveiliging en privacy en klik op Extern bureaublad.
  3. Klik onder Systeemgebruikers op een gebruikersaccount in de lijst om dit account in te schakelen voor gebruik met extern bureaublad.
  4. Klik op de schakelaar RDP-server inschakelen in de rechterbovenhoek van het venster.
  5. Een of meer netwerkadressen worden bovenaan het venster weergegeven. Noteer er minstens één.
  6. Om het systeem in te schakelen voor automatisch aanmelden op afstand elke keer dat het wordt opgestart en de door u opgegeven gebruiker is aangemeld, activeert u het selectievakje Automatisch opstarten bij aanmelden aan.

2. Maak verbinding via een RDP-client-toepassing op een ander systeem

  1. Installeer vanaf een ander systeem in hetzelfde netwerk een RDP-client-toepassing. Om er een te vinden, zoekt u naar "RDP-client" in de toepassingenopslag/softwarebeheerder van het andere systeem. KDE heeft er een genaamd KRDC, maar andere zouden ook moeten werken.
  2. Start de toepassing RDP-client
  3. Wanneer u wordt gevraagd een serveradres in te voeren, typt u het netwerkadres van de externe machine dat u eerder hebt opgeschreven en drukt u op de Enter-toets.
  4. Wanneer u wordt gevraagd om inloggegevens in te voeren, typt u de gebruikersnaam van het account dat u hebt ingeschakeld voor RDP-gebruik op de externe computer, en het bijbehorende wachtwoord. Laat het veld 'Domein' leeg.

Terminal met SSH

Met deze methode kunt u met het systeem communiceren alsof u zich in een lokaal terminalvenster bevindt.

1. Schakel SSH-toegang in op het systeem

  1. Start de toepassing Konsole.
  2. Voer systemctl enable --now sshd uit. Wanneer u daarom wordt gevraagd, dient u zich te authenticeren.
  3. Controleer of de SSH-service is gestart door systemctl status sshd uit te voeren. Als het gelukt is, ziet u ergens "Active: active (running)" staan.
  4. Noteer het IP-adres van het systeem door ip address uit te voeren. Kijk onder “inet” bij de eerste vermelding die niet “lo” is:

Afbeelding van het vinden van het juiste IP-adres

2. Maak verbinding via SSH op een ander systeem

  1. Open vanaf een ander systeem in hetzelfde netwerk een terminalprogramma naar keuze.
  2. Voer ssh [gebruikersnaam van een gebruiker op het andere systeem]@[IP-adres van het andere systeem] uit. Om bijvoorbeeld u aan te melden als de gebruiker "alex" op een systeem met IP-adres "192.168.1.1", voert u ssh alex@192.168.1.1 uit.
  3. Voer, wanneer daarom gevraagd wordt, het wachtwoord in van de gebruiker die u hebt opgegeven.

Artikel bijgedragen door onder de licentie CC-BY-4.0.